Hosting multinationals: Economic and fiscal implications.
Peter Egger and Marko Koethenbuerger
Abstract
Switzerland is a prime location for both domestically owned as well as foreign-owned multinational enterprises (MNEs). In this paper, we review the literature on MNE activity with respect to its main fundamental (non-policy) drivers, the non-fiscal consequences of MNEs for various economic aggregates, and the fiscal implications associated with the operation of foreign affiliate networks. In particular, the paper puts emphasis on the fiscal implications of hosting MNEs and their relation to the current tax environment in Switzerland. Comment by Christian Keuschnigg
Knife edge? Switzerland as a base for multinational companies as relations worsen with the European Union.
Simon J. Evenett
Abstract
During the past seven years, Swiss-EU economic relations have deteriorated, with the vote by the Swiss people in 2014 in favor of immigration limits bringing matters to a head. Using the latest available data on the financial performance of US multinationals operating across Europe, this paper estimates how large the revenue and cost shocks that could follow a rupture of Swiss-EU relations would need to be to alter return on investment calculations enough so as to possibly induce multinationals to relocate to other European locations. Of Switzerland’s immediate neighbors, only Austria poses a potential threat in this regard. Excluding Europe’s periphery, returns on US assets invested in the Netherlands fall just short of those in Switzerland. Comment by Reto Foellmi
The stickiness of national competitiveness: Implications for Switzerland and beyond.
Stephan Mumenthaler and Barbara von Schnurbein
Abstract
This paper postulates that a country’s competitiveness is sticky, i.e. it does not react immediately to changes in underlying framework conditions. The causes of this stickiness can be categorized along three dimensions. First, there is a delay between policy actions and their impact on competitiveness (“pipeline effect”). Second, visible reactions of firms to changes in framework conditions lag behind insofar as firms react relatively quickly on the margin, i.e. with new projects, but react only slowly with existing activities due to sunk-cost effects (“overflow effect”). Third, as politics reacts only to visible changes in competitiveness, and given that these actions again need time to take effect, reactions are systematically delayed. Policymaking should take into account all three of these dimensions of stickiness to prevent major damage to a country’s competitiveness. This is especially relevant in a small open economy like Switzerland, as the relatively small size of the home market compared to exports amplifies the effect of changes in framework conditions on competitiveness. We therefore conclude by presenting policy measures to help anticipate and dissipate the negative effects of stickiness.
Multis: Ihre Rolle und Bedeutung in der schweizerischen Wirtschaftspolitik.
Rudolf Walser and Alois Bischofberger
Abstract
Mit diesem Artikel wird der Diskurs fortgesetzt, den Avenir Suisse mit seinem Diskussionspapier «Multis: Zerrbild und Wirklichkeit. Der vielfältige Beitrag globaler Unternehmen zum Schweizer Wohlstand» 2013 angestossen hat. Er behandelt ausgewählte wirtschafts- und gesellschaftspolitische Fragestellungen und gliedert sich in vier Kapitel. Im ersten wird die Stellung und Rolle der Multis sowohl im Wertschöpfungsprozess als auch im Innovationssystem der Schweiz dargestellt. Das zweite Kapitel ist dem Bankensektor gewidmet, können doch die grössten Institute im internationalen Vermögensverwaltungsgeschäft ebenfalls als multinationale Unternehmen verstanden werden. Dass sich Multis nach wie vor als willkommene Projektionsfläche für allerlei Unzufriedenheit und angebliche Fehlentwicklungen anbieten, zeigt das 3. Kapitel. Es setzt sich mit der Corporate Social Responsability (CSR), der Exponiertheit der Schweiz sowie gesellschaftlichen und politischen Störfaktoren im Zusammenhang mit den Multis auseinander. Schliesslich plädiert das vierte Kapitel für eine mutige liberale Standortpolitik, weil es im ureigenen Interesse der Schweiz liegt, eine ideale Plattform für multinationale Unternehmen zu bleiben, bilden sie doch mit ihrer Innovationskraft und hohen Produktivität einen integralen Teil der nationalen Volkswirtschaft. Deshalb müssen die Stärken des Standorts gezielt gepflegt werden, ist doch der Wettbewerb um diese Unternehmen unter den heutigen und absehbaren weltwirtschaftlichen Perspketiven viel schärfer, als die Schweiz in den aktuellen wirtschafts-, finanz- und steuerpolitischen Gesetzesprojekten unterstellt. Die Verteidigung und Behauptung dieser Standortgunst sollte deshalb zum strategischen Ziel der schweizerischen Aussen- und Wirtschaftspolitik gemacht werden. Es ist dies zugegebenermassen ein normativer Ansatz, der sich allerdings gut begründen lässt.
Hosting multinationals: Economic and fiscal implications. Peter Egger and Marko Koethenbuerger
Abstract
Switzerland is a prime location for both domestically owned as well as foreign-owned multinational enterprises (MNEs). In this paper, we review the literature on MNE activity with respect to its main fundamental (non-policy) drivers, the non-fiscal consequences of MNEs for various economic aggregates, and the fiscal implications associated with the operation of foreign affiliate networks. In particular, the paper puts emphasis on the fiscal implications of hosting MNEs and their relation to the current tax environment in Switzerland. Comment by Christian Keuschnigg
Knife edge? Switzerland as a base for multinational companies as relations worsen with the European Union. Simon J. Evenett
Abstract
During the past seven years, Swiss-EU economic relations have deteriorated, with the vote by the Swiss people in 2014 in favor of immigration limits bringing matters to a head. Using the latest available data on the financial performance of US multinationals operating across Europe, this paper estimates how large the revenue and cost shocks that could follow a rupture of Swiss-EU relations would need to be to alter return on investment calculations enough so as to possibly induce multinationals to relocate to other European locations. Of Switzerland’s immediate neighbors, only Austria poses a potential threat in this regard. Excluding Europe’s periphery, returns on US assets invested in the Netherlands fall just short of those in Switzerland. Comment by Reto Foellmi
The stickiness of national competitiveness: Implications for Switzerland and beyond. Stephan Mumenthaler and Barbara von Schnurbein
Abstract
This paper postulates that a country’s competitiveness is sticky, i.e. it does not react immediately to changes in underlying framework conditions. The causes of this stickiness can be categorized along three dimensions. First, there is a delay between policy actions and their impact on competitiveness (“pipeline effect”). Second, visible reactions of firms to changes in framework conditions lag behind insofar as firms react relatively quickly on the margin, i.e. with new projects, but react only slowly with existing activities due to sunk-cost effects (“overflow effect”). Third, as politics reacts only to visible changes in competitiveness, and given that these actions again need time to take effect, reactions are systematically delayed. Policymaking should take into account all three of these dimensions of stickiness to prevent major damage to a country’s competitiveness. This is especially relevant in a small open economy like Switzerland, as the relatively small size of the home market compared to exports amplifies the effect of changes in framework conditions on competitiveness. We therefore conclude by presenting policy measures to help anticipate and dissipate the negative effects of stickiness
Multis: Ihre Rolle und Bedeutung in der schweizerischen Wirtschaftspolitik. Rudolf Walser and Alois Bischofberger
Abstract
Mit diesem Artikel wird der Diskurs fortgesetzt, den Avenir Suisse mit seinem Diskussionspapier «Multis: Zerrbild und Wirklichkeit. Der vielfältige Beitrag globaler Unternehmen zum Schweizer Wohlstand» 2013 angestossen hat. Er behandelt ausgewählte wirtschafts- und gesellschaftspolitische Fragestellungen und gliedert sich in vier Kapitel. Im ersten wird die Stellung und Rolle der Multis sowohl im Wertschöpfungsprozess als auch im Innovationssystem der Schweiz dargestellt. Das zweite Kapitel ist dem Bankensektor gewidmet, können doch die grössten Institute im internationalen Vermögensverwaltungsgeschäft ebenfalls als multinationale Unternehmen verstanden werden. Dass sich Multis nach wie vor als willkommene Projektionsfläche für allerlei Unzufriedenheit und angebliche Fehlentwicklungen anbieten, zeigt das 3. Kapitel. Es setzt sich mit der Corporate Social Responsability (CSR), der Exponiertheit der Schweiz sowie gesellschaftlichen und politischen Störfaktoren im Zusammenhang mit den Multis auseinander. Schliesslich plädiert das vierte Kapitel für eine mutige liberale Standortpolitik, weil es im ureigenen Interesse der Schweiz liegt, eine ideale Plattform für multinationale Unternehmen zu bleiben, bilden sie doch mit ihrer Innovationskraft und hohen Produktivität einen integralen Teil der nationalen Volkswirtschaft. Deshalb müssen die Stärken des Standorts gezielt gepflegt werden, ist doch der Wettbewerb um diese Unternehmen unter den heutigen und absehbaren weltwirtschaftlichen Perspketiven viel schärfer, als die Schweiz in den aktuellen wirtschafts-, finanz- und steuerpolitischen Gesetzesprojekten unterstellt. Die Verteidigung und Behauptung dieser Standortgunst sollte deshalb zum strategischen Ziel der schweizerischen Aussen- und Wirtschaftspolitik gemacht werden. Es ist dies zugegebenermassen ein normativer Ansatz, der sich allerdings gut begründen lässt.